سیری در سفرنامه های منثور حج از صفویه تا معاصر
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده ادبیات
- نویسنده نرگس امین زاده
- استاد راهنما هادی حیدری نیا عزیزالله توکلی کافی آباد
- سال انتشار 1392
چکیده
سنّت سفرنامه نویسی از دیرباز به ویژه در دو قرون اخیر، توسعه و رواج قابل توجّهی یافته است و در میان سفرنامه ها و انواع آن، سفرنامه های مربوط به حج، از جاذبه و اهمیّت ویژه ای برخورداراند. از عهد صفوی سفرنامه ی منثوری به عنوان یک اثر مستقل یافت نگردید. هر چه هست یا اثری به زیور شعر آراسته- سفرنامه منظوم- و یا چند سطری از خاطرات سفر و مشکلات راه حج است که مابین یک اثر مولّف - که عمداً از علما ومفاخر دینی آن روزگاراند – به چشم می خورد. امّا با بررسی های صورت گرفته از آثار مکتوب دوره ی قاجاربه نظر می رسد بخش عمده ای از این آثار مربوط به سفرنامه های منثور حج است و بخش عمده ای از نویسندگان این قبیل سفرنامه ها را فرهیختگان اشرافی و اداری و برخی از علمای دینی و دانشمندان این دوره تشکیل می دهند. سبک و سیاق هر کدام از این سفرنامه ها، بسته به دانش یا شغل نویسنده متفاوت بوده و هر کدام از آنان از منظر خاص خود به آن چه که در اطرافشان می گذشته توجّه داشته و آن ها را ثبت و تدوین می کرده اند در بررسی آثار باقی مانده از دوره ی قاجار به این نکته پی برده می شود که نویسندگان عموم سفرنامه ها به تقلید از آثار غربیان، بیشتر از شیوه ی «دکارتی»، یعنی ثبت و مشاهده استفاده کرده اند و از شیوه های مفسّرانه و همراه با تأویلات فراوان سفرنامه نویسان دوره ی صفوی خودداری کرده اند. این می تواند ناشی از تفاوت های موجود در شرق و غرب باشد، زیرا اساساً علم تأویل و تفسیر در شرق بسیار پیشرفته تر و متداول تر از غرب است و به همین سبب، علومی چون عرفان و فلسفه کمال خود را در تفکّرات شرقیان یافته اند، امّا علوم تجربی که به شیوه های دکارتی نیاز دارند، در غرب رشد پیدا کرده اند. به سبب همین تأثیر پذیری سفرنامه نویسان دوره ی قاجار، از سفرنامه نویسان اروپایی است که می توان گفت سفرنامه های دوره ی صفوی شرقی تر، و آثار مشابه به جای مانده از دوره ی قاجار غربی تر است؛ به تعبیر دیگر، سفرنامه های قاجاری، آفاقی است نه انفسی؛ یعنی دست مایه های عرفانی ندارد، امّا به عکس آثاری که در این زمینه از دوره ی صفوی باقی مانده این خصیصه را دارد و دلیلش نیز ـ همان طور که اشاره گردید ـ در تأثیر پذیری از اروپایی هاست، در این جا هدف اصلی سفرنامه نویس، ارائه پند و اندرز، بیان تجربه های عرفانی و راهنمایی خواننده برای سیر افاق و انفس نیست، بلکه او سعی می کند اطلاّعاتی در باره راه ها و دشواری های این سفر ارائه کند. آن ها تنها قصد داشته اند که یک سری مطالب مهم و راهنمایی های لازم را در خصوص این سفر در اختیار مسافران بعدی قرار دهند. بر این اساس، نوع روایتی که رجال قاجاری در سفرنامه هایشان ارائه می دهند، بی شباهت به نگاه امثال شاردن (1631ـ1668م) و باپتیست تاورنیه فرانسوی(1631م) و دون گارسیا دسیلوا فیگویروا اسپانیایی(1598ـ1621م) در سفرنامه هایشان نیست و این نشان دهنده ی عمق تأثیر پذیری سفرنامه نویسان قاجاری از همتایان غربی شان است. شاید به همین علّت است که عدّه ای اعتقاد دارند که سفرنامه های دوره ی قاجار برخلاف سفرنامه های دوره ی صفوی، رنگ و بوی سیاسی دارند.
منابع مشابه
تبیینی از تعطیلی حج از صفویه تا انقلاب اسلامی ایران
حجگزاری مسلمانان از اواخر حیات رسول الله9 آغاز گردیده و تا قرن سوم هجری، جز موارد بسیار معدود که بیشتر مربوط به حوادث طبیعی و غیر مترقبه بود، بی وقفه انجام شده است. از این زمان به بعد و با ضعف دستگاه خلافت عباسی و پدید آمدن کانونهای متعدد قدرت در جهان اسلام، رقابتها بر سر سیادت بر حرمین شریفین، به عنوان کانونهای مشروعیتزا، شروع شد که گاه به تعطیلی حج مردمان قلمرو رقیب منجر گردید. در بازة ...
متن کاملمقایسه دیدگاه در سفرنامه های حج دوره قاجار با سفرنامه های حج دوره معاصر
دیدگاه به عنوان یک عنصر شناختی، نقش مهمی در بیان تجربه ها و مفهوم سازی های افراد دارد و به همین دلیل به تکرار مورد مطالعه و بحث زبان شناسان شناختی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عنصر دیدگاه در زبان فارسی و مطالعه چگونگی کارکرد آن در سفرنامه ها انجام گرفته است. در این پژوهش مفهوم دیدگاه در زبان شناسی شناختی معرفی می شود و پس از معرفی و بررسی فاکتورهای مربوط به آن از نظر رونالد لنگاکر ...
15 صفحه اولمسأله راه حج در مناسبات حکومت های شرق و غرب ایران ( از غزنویان تا صفویه)
همچون امروز، در جهان گذشته نیز توسعه طلبی دولت ها معمولاً نیازمند توجیهاتِ مشروعیت بخش بود. این توجیهات بیش از آنکه بازتاب همه واقعیت باشد بهانه و دستاویز بود. در آن روزگاران یکی از مهم ترین بهانه های توسعه طلبی حکومت ها دستاویزهای دینی بود. ازجمله در میان حکومت های مسلمان نیز معمولاً برای افزایش قدرت و قلمرو، گسترش دین و برپائی احکام آن یکی از مهم ترین بهانه ها به شمار می آمد. انجام فریضه جهاد بر...
متن کاملانتشار پنجاه سفرنامه حج از دوران قاجاری
مطالب زیر گفتوگویی است از سوی ویژهنامة هنر و کتاب الف (شماره ۸۱) با مورخ نامی، حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای رسول جعفریان که طی بیست سال گذشته، دهها سفرنامة حج را تحقیق و منتشر کرده و اکنون تصمیم گرفته است با گردآوری هر آنچه خود و دیگران از دورة قاجاری چاپ کردهاند را در مجموعهای فراهم آورد که تا کنون پنجاه سفرنامه را در مجموعهای هشت جلدی به چاپ رسانده و در اختیار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023